TANKAR OM GUD

jag är jävligt låg idag. Se det såhär. Om min vikt var lika låg som mitt humör, skulle jag vara anorektiker. 
 
MEN DET HÄR INLÄGGET SKALL ICKE HANDLA OM DETTA FAKTUM.
 
NEJ, DET SKA HANDLA om något helt annat.
 
Ni kan aldrig gissa vad jag gjorde klockan 11 imorse. Igår hade jag inte ens gissat det själv.
 
Jag var i kyrkan?!
 
Jag var där som moraliskt stöd åt min kära kusin som av någon anledning var tvungen att gå dit.
 
Jag sa emot prästen hela tiden där jag satt på en bänkrad någonstans i mitten. Tyst givetvis. Till min kusin och till farmor. Dom höll typ med. Min släkt är inte religiös men några av dom sjunger i kyrkkören så det var därför alla hade samlats där om ni undrar. För att titta när dom sjöng.
 
Jag är verkligen inte religiös, men jag tycker religion är jävligt intressant. Jag tycker inte om Gud, och jag betvivlar starkt att han tycker speciellt bra om mig heller. Senast jag gick nära en kyrka förutom idag fick jag en näsblodsattack. Jag tror det var ett tecken.

Det jag och prästen var oense om var när hon sa något i stil med: "Om ni söker Gud först så kommer ni få allt ni behöver." 
 
Säg det till de kristna som dör av svält varje dag. sa jag tyst. Eller alla som dör av svält överhuvudtaget, kristna eller inte. För Gud älskar väl alla människor?
 
Det här med Gud. Han kan trolla fram vatten ur en sten och få det att regna bröd från himlen. Finns miljontals människor som skulle behöva det idag. Men nu passar det inte, eller vad?
 
NOTERA att jag respekterar att folk har en tro. Ni får gärna tro på Gud, Allah, Buddha, Shiva eller vad ni vill. Tyvärr har jag svårt att tro själv. Jag skulle gärna ha en tro, det måste kännas fint att tro på en gud. 
 
Det jag verkligen gillar med kristendomen och de flesta andra religioner också är budskapet om kärlek. Det är bra, men jag tycker att Gud kunde visa lite mer av den där kärleken.
 
Fast kanske tror jag lite på att det finns en gud som har skapat allt, jag vet inte riktigt, men tro och tycka om är två helt skilda saker. Varför ska jag tillbe en gud som ser att folk lider och kan göra något åt det, men väljer att låta bli?  
 
 
Min absoluta favoritkomiker Magnus Betnér kör klockren stand-up om nämnda ämne.
 
Ni får gärna bidra med en åsikt om detta, älskar att höra vad folk tycker i sådana här frågor. KÖR PÅ.
 
Peace

Kommentarer
Postat av: josse ;)

jag tror att Gud väntar på att vi själva ska inse hur fucked up världen är och själva göra någonting åt det, för att vi själva ska lära oss att känna kärlek och bry oss om. Så att vi ska få gemenskap med hela världen, känna att alla verkligen hör ihop och är en familj. Typ. Att alla ska vara med och göra världen bra och jämnställd och rättvis. Men tyvärr är vi ENLIGT MIG för puckade för att inse att det är vi som måste göra skillnaden. Så tror jag ;)

Svar: Du är fin du Josse. Om alla var som du så skulle världen va en bättre plats :) Kanske är det det han vill, det är en mkt bra tanke! Men varför ska vi tillbe honom om det är vi själva som har makten att ändra saker och ting? :)
Amanda Leonardsson

2012-09-16 @ 21:28:40
URL: http://jossegoesrandom.blogg.se
Postat av: josse ;)

fast självklart är det ju lite sant det du säger oxå, förstår vad du menar!!

2012-09-16 @ 21:32:00
Postat av: josse ;)

för att det han som ger oss styrkan att förändra det vi vill ändra, och visar oss vägen dit ;) så tror jag

Svar: jahaaaa, duuu tänker sååååå :P jo det är ju en teori :)
Amanda Leonardsson

2012-09-16 @ 21:33:47
Postat av: Lauritzyouknow

Sjukligt intressant! Det är så himla kul att diskutera sånt och höra folks åsikter. Förresten har du en rolig och bra och intressant blogg och jag tänker följa den nu! Harebäst /LAURA

Svar: Visst är det spännande! Vi får ta en ViBE diskussion om det där någon dag, HAHA SKULLE BLI KAOS! Men åh så roligt ;)Tack så mycket bästa Lauritz, jag gillar verkligen ditt sätt att skriva på din blogg! Det är coolt! Haregöttigelkött!
Amanda Leonardsson

2012-09-18 @ 17:23:40
URL: http://papiljotter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0